Dersin Adı | Çağdaş Uluslararası İlişkiler Tarihi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSIR 240 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Modern çağlarda uluslararası ilişkiler sisteminde büyük güçlerin yükseliş ve düşüşlerini incelemek. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | “Çağdaş Uluslararası İlişkiler Tarihi” dersi, devletlere, uluslara, uluslararası siyasete, karar alıcılara ve onların çağlar boyunca yaşadığı etkileşim ve anlaşmazlıklara odaklanır. Devletlerarası veya sınırlar ötesi ilişkileri inceleyen bir tarih çalışmasıdır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse ve ders materyaline giriş | |
2 | Habsburg Hanedanlığı’nın Avrupa’da Hegemonya Çabaları, “Otuz Yıl Savaşları” ve “Vestfalya Düzeni” | Paul Kennedy, “Strategy and Economics in the Preindustrial World” in The Rise and Fall of the Great Powers, Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000, pp. 31-100. Oral Sander, Siyasi Tarih, İlkçağlardan 1918’e, pp. 70-77. |
3 | Pentarşi ve Küresel Fransa-Britanya Rekabeti, Fransız “Devrim ve Napolyon Savaşları” | Paul Kennedy, “Strategy and Economics in the Preindustrial World” in The Rise and Fall of the Great Powers, Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000, pp. 100-142. Oral Sander, Siyasi Tarih, İlkçağlardan 1918’e, pp. 77-128. |
4 | “Viyana Düzeni” ve “Avrupa Uyumu”ndan Avrupalı Büyük Güçler’in Kutuplaşmasına | Paul Kennedy, “Strategy and Economics in the Industrial Era” in The Rise and Fall of the Great Powers, Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000, pp. 143-249. Norman Rich, “Peacemaking 1814-1815” and “Peacekeeping 1815-1823: The Concert of Europe” in Great Power Diplomacy, 1814-1914, pp. 1-43. Norman Rich, “The Unification of Italy” in Great Power Diplomacy, 1814-1914, pp. 123-144. Norman Rich, “The Unification of Germany” in Great Power Diplomacy, 1814-1914, pp. 184-215. Norman Rich, “The Breakdown of Bismarck’s Alliance System” in Great Power Diplomacy, 1814-1914, pp. 251-262. Oral Sander, Siyasi Tarih, İlkçağlardan 1918’e, pp. 128-210. |
5 | Birinci Dünya Savaşı: Merkezi Güçler’in Hızlı bir Zafer Elde Etme Çabaları, ABD’nin Savaşa Girişi ve İtilaf Güçlerinin Nihai Zaferi | Paul Kennedy, “Strategy and Economics in the Industrial Era” in The Rise and Fall of the Great Powers, Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000, pp. 250-274. Norman Rich, “Confrontational Diplomacy” in Great Power Diplomacy, 1814-1914, pp. 408-420. Norman Rich, “The Coming of World War I” in Great Power Diplomacy, 1814-1914, pp. 440-461. Oral Sander, Siyasi Tarih, İlkçağlardan 1918’e, pp. 259-285. |
6 | Arasınav | |
7 | Birinci Dünya Savaşı’nı Sona Erdiren Antlaşmalar, “Büyük Buhran”ın Uluslararası İlişkilere Etkisi ve Totaliter Rejimler ve Revizyonizmlerinin Yükselişi Milletler Cemiyeti’nin Kolektif Güvenlik Prensibinin Başarısızlıkları ve “Yatıştırma Politikası”nın İflası | Paul Kennedy, “Strategy and Economics in the Preindustrial World” in The Rise and Fall of the Great Powers, Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000, pp. 275-320. Oral Sander, Siyasi Tarih, 1918-1994, pp. 13-45. Paul Kennedy, “Strategy and Economics in the Preindustrial World” in The Rise and Fall of the Great Powers, Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000, pp. 291-343. Oral Sander, Siyasi Tarih, 1918-1994, pp. 45-65. |
8 | İkinci Dünya Savaşı, Mihver Güçleri’nin “Yıldırım Zaferleri” (1939-42) ve “Büyük İttifak”ın Ezici Gücü (1943-45) | Paul Kennedy, “Strategy and Economics in the Industrial Era” in The Rise and Fall of the Great Powers, Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000, pp. 333-357. Oral Sander, Siyasi Tarih, 1918-1994, pp. 101-169. |
9 | İkinci Dünya Savaşı Sonrası Düzenlemeleri, “Çift Kutuplu Dünya Düzeni”nin Ortaya Çıkışı, Avrupa’da “Demir Perde” ve “Soğuk Savaş”ın Başlaması | Paul Kennedy, “Strategy and Economics, Today and Tomorrow” in The Rise and Fall of the Great Powers, Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000, pp. 357-395. Oral Sander, Siyasi Tarih, 1918-1994, pp. 170-253. |
10 | 1960’lı Yıllarda Süper Güçlerin Rekabeti, Nükleer Savaş Tehditinden Süper Güçler Arasında Bir Dengeye ve Detant’a | Paul Kennedy, “Strategy and Economics, Today and Tomorrow” in The Rise and Fall of the Great Powers, Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000, pp. 395-437. Oral Sander, Siyasi Tarih, 1918-1994, pp. 253-478. |
11 | Detant Dönemi’nin Son Ermesi, “İkinci Soğuk Savaş” ve Doğu Bloğu ile SSCB’in Çöküşü | Paul Kennedy, “Strategy and Economics, Today and Tomorrow” in The Rise and Fall of the Great Powers, Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000, pp. 437-535. Oral Sander, Siyasi Tarih, 1918-1994, pp. 494-520. |
12 | Sunumlar | - |
13 | Sunumlar | |
14 | Sunumlar | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Paul Kennedy, The Rise and Fall of the Great Powers, Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000, Fontana Press. ISBN: 9780679720195. Norman Rich, Great Power Diplomacy, 1814-1914, McGraw-Hill, New York, 1992, ISBN: 9780070522541. Oral Sander, Siyasi Tarih, İlkçağlardan 1918’e, İmge Kitabevi. ISBN: 9789755330433. Oral Sander, Siyasi Tarih, 1918-1994, İmge Kitabevi. ISBN: 9789755330051.
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | Eric Hobsbawm, Age of Extremes: A History of the World, 1914-1991, Vintage, New York, 1995, ISBN: 9780679730057. Derek Urwin, A Political History of Western Europe Since 1945, Longman, Londra, 1997. ISBN: 9780582039391. Henry Kissinger, Diplomacy, Simon&Schuster, New York, 1994, ISBN: 9780671510992 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 15 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 25 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 3 | 30 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 22 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 30 | |
Toplam | 150 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir. | |||||
2 | Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. | |||||
3 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||
4 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. | |||||
5 | Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. | |||||
6 | Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. | |||||
7 | Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. | |||||
8 | İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir | |||||
10 | Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) . | |||||
12 | Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) . |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest